Kokemuksia ja kommentteja

”Opiskelijat käyttävät ainakin pingispöytiä ja kyllä he luokassakin välillä ovat ottaneet pallot tuolin tilalle. Yhden asian olen ainakin huomannut. Jos salissa tehdään jotain ja siellä joutuu odottelemaan, että pääsee tekemään, olen miettinyt, että missä opiskelijat ovat. Yleensä he ovat painuneet tupakalle, mutta nykyään he ovat tuolla pingispyödän luona. Opiskelijat käyvät siellä nyt enemmän kuin tupakalla. Se riippuu vähän opettajasta, miten ne toimivat. Jos opiskelijat häilää, niin sanoo heille vain, että pallot pois.”

”Mielestäni tietenkin tällaiseen kannattaa osallistua. Tietenkin se on henkilökunnastakin kiinni. Jos en olisi tällainen millainen olen, niin tuskin paljon tämänkaltaista oppilaitoksessa tapahtuisi. On hyvä, että panostetaan myös henkilöstön motivoimiseen ja asenteisiin.”

Ari-Pekka, logistiikka-alan opettaja

”Omittiin tila, siirreltiin paljon tavaroita pois sieltä ja aloittelin homman. Puutavaraa tilattiin nipullinen ja sitten peltirankaa oli jossain täällä oppilaitoksen tiloissa. Yritettiin toimia ekologisesti ja kaikki löydettiin täältä. Ainoastaan levyjä tilattiin. Nyt kun maalaillaan, niin katsotaan, mitä maaleja on täällä ja tilataan vasta sitten. Yritetään tehdä viihtyisän näköinen siitä, ettei ole noin karu. Kun saadaan tiiliseinä tasoitettua, niin laatoitetaan se, niin päästään treenaan sitä. Ei mitään ihmeitä resursseja vaadittu tai laitettu, aika helpolla pääsee. Seuraavana syksynä nähdään, kun tänne tulee paljon porukkaa. En usko, että tarvitsee purkaa, kun tuohon kuitenkin saadaan tila, missä tehdään harjoitustöitä, nostetaan vain pöydät sivuun. Kaikki on vain väliaikaista: kun tarvitaan tilaa, niin otetaan se ja kun harjoitukset on tehty, niin tavarat laitetaan takaisin.”

Ismo, ammatillinen ohjaaja

”Ajattelin ensin, että kun lähdetään siitä, että opiskelijat itse suunnittelee tilansa, että uskaltaako 16-vuotiaiden kanssa lähteä siihen. Mutta sehän oli loistava asia, kun he itse saivat suunnitella sen. Se tarvitsee vain kannustusta meidän puolelta. Pitää osata nauraa itselleen. Eli kuka sen vastuun uskaltaa ottaa? On iso asia, jos rehtori tajuaa, että liikuntaa tarvitaan viikko-ohjelmaan. Se helpottaa. Se on sen jälkeen opettajasta kiinni. Rehtorilta on hyvä ele, kun hän soittaa ja kysyy, että kuinka te teette sen ja mitä mieltä olette ja hänellä on aikaa kuuntelemiseen. Kun rehtori tuo sen julki, että ymmärtää asian tärkeyden. ”

Markku, rakennusalan opettaja

”Olisi hyvä, että olisi jotain muuta kuin työtä. Jos opiskelijat haluavat kesken päivän mennä pelaamaan, jos selkä tulee kipeäksi muuratessa, niin se ei ole keneltäkään pois. Jos on yksitoikkoinen työ, niin tauottaminen on hyväksi. Tupakanpolton vaihtoehtona on nyt lähteä pelaamaan pingistä. Nyt on siihenkin mahdollisuus. Hyviä puolia on myös se, että eri ryhmät ovat sekaisin ja opiskelijat pystyvät pelaamaan keskenään ja toimimaan ryhmänä.”

Kimmo, rakennusalan opettaja

”Hyöty rupesi heti näkymään. Mietin, että miksi on niin hiljaista, kunnes tajusin, että hetkinen, ne ovat siellä pelaamassa. Kyllä se rauhoittaa, että antaa jotain muuta tekemistä ja nuoret pääsevät purkamaan energiaa eikä se ole vaan tuollaista kännyköillä pelaamista, vaan muuta tekemistä. Kyllä pukuhuoneetkin ovat sen jälkeen olleet siistimpiä, kun ne oleilevat tuolla, koska ei ole ollut sellaista tyhjää aikaa. Koska se on juuri tuossa ruokalan seinän takana se poikien pukuhuone ja se on uskomatonta, mitä meteliä ne siellä piti. Nyt ne eivät oikeastaan oleile siellä ollenkaan. Siitä oikein näki sen innostuksen: niillä oli ihan erilainen ote, kun ne tekivät sen itselleen, huomasi ettei ne malttaneet tulla syömään tai kahville, kun ekaluokkalaiset niin innoissaan rakensi tilaa. Sitä vaan oli niin hyvä tuosta sivusta seurata, kun ne yhdessä sitä tuossa rakensi.”

Sari, siivooja/keittäjä

”Hyviä puolia on se, että opiskelijat pystyvät paremmin tilassa juttelemaan opettajille. Emme ole kukaan siinä, missä ollaan vahvoja, vaan tilassa, missä pelataan pingistä. Tällöin ollaan samalla tasolla opiskelijoiden kanssa ja se on yhteinen juttu. Opiskelijat tulevat paremmin juttelemaan esimerkiksi työasioista, koska he eivät pelkää tai arkaile ottaa asioita esille. He rentoutuvat siinä tilassa ja pystyvät olemaan oma itsensä.”

Kimmo, rakennusalan opettaja